A l’anterior article ja avançava que Artur Mas no
escoltaria al Parlament i aprofitaria el debat de política general per anunciar
la convocatòria d’unes eleccions autonòmiques.
També apuntava a la necessitat d’analitzar
correctament dos elements essencials de tot plegat: els motius que porten al
Govern a avançar els comicis i què ens juguem a les mateixes.
Aquest primer article tracta, com és d’esperar, d’allò
que ha obligat realment a Mas a convocar eleccions abans d’arribar a l’equador
de la legislatura.
Aquesta ha estat indiscutiblement un fracàs en tots
els sentits. Tots els objectius que s’havien presentat a l’inici del mandat
s’han incomplert, tot allò que va il·lusionar als ingenus votants de CiU no
s’ha traduït en una obra de govern convincent.
A nivell de millora del Govern aquesta havia de ser la
legislatura del Govern dels Millors,
en contraposició, suposo, al Govern de
les disbauxes, del Tripartit. Un govern on hi hagués el millor de la
societat civil representada, on els consellers fossin experts indiscutibles en
la seva àrea i on totes les ideologies hi fossin representades per donar
profunditat i representativitat a l’executiu. El resultat ha estat discutible
en totes les condicions exposades, primer perquè bona part dels exponents de la
societat civil van rebutjar o no se’ls hi va fer l’oferiment (com era
d’esperar), segon perquè els consellers són experts només en màrqueting
electoral, no pas en la seva àrea (l’exemple és en Mas-Colell i els seus errors
en tresoreria) i tercer perquè encara estic buscant a un representant de
l’esquerra al govern (i no, en Mascarell no val).
A nivell de millora en l’economia aquest mandat havia
de ser el de la reactivació econòmica. Com a titular hagués estat molt sintètic
i fidel si hagués estat així però la realitat és que aquest ha estat el mandat
de les retallades. Mentre les empreses tancaven o despatxaven als seus
treballadors, la Generalitat feia l’equivalent al Sector Públic. Si bé és cert
que el Govern Central obligava a rebaixar el dèficit, la opció de retallar en
educació i sanitat, així com eliminar impostos, ha estat made in CiU. Per tant, si en el Sector Privat la cosa ha anat a
pitjor i el Sector Públic ha minvat el saldo total és negatiu.
A nivell de millora de la situació social aquests
quatre anys havien de servir per trobar una solució al problema que més afecta
als ciutadans: l’atur. Algú pot pensar que és demagògic fer al·lusió a unes
dades que han empitjorat en tot l’estat però baixar l’atur va ser una promesa
electoral i això, a nivell civil i ètic, esdevé un contracte i aquest s’ha
incomplert. L’èxit estava xifrat en un 50% menys d’atur, les dades actuals
parlen per si soles.
A nivell nacional, aquests quatre anys havien de ser
els de la solució als problemes nacionals. Aquests es van reduir (per error)
als problemes fiscals derivats dels diners que van a parar a Espanya però no
tornen. Aquesta quarta pota del projecte que tenia CiU per Catalunya era la més
emprada a nivell retòric però la menys treballada per l’executiu ja que només
es va posar en marxa quan la resta del projecte començava a enfonsar-se. I és que
un govern que té problemes de tresoreria per no saber fer la feina de
comptables és difícil que puguin fer d’enginyers fiscals i dissenyar un bon
Pacte Fiscal. També és complicat que un govern que es guanya a pols una
creixent conflictivitat social per retallar sense comptar amb els professionals
afectats sàpiga negociar-ho sense imposar. El resultat del que retòricament era
el centre de la legislatura s’ha traduït en una negociació d’uns mesos amb els
partits, d’uns dies en el Parlament i d’unes hores amb en Rajoy.
Ara ens volen fer creure que aquesta era la clau de
volta de tot el mandat i l’única raó per la qual es convoquen eleccions
anticipades. I jo em pregunto, per què m’he de creure tot això quan ha estat
l’últim en que han pensat i el primer que han deixat de banda?
Manel Clavijo Losada
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada