Fa unes setmanes, en el marc d'un projecte de l'Ajuntament de Cornellà sobre civilme, vaig tenir l'oportunitat d’assistir a
una conferència del professor Francesc Torralba. Val a dir que va ser una
trobada interessant i necessària pels temps que corren: responsabilitat,
civisme, exemplaritat... valors que han de guiar la nostra ciutat i als nostres
representants polítics.
Com indica el títol d’aquesta entrada, avui vull
parlar de consum i valors. Per què? Perquè va ser un dels temes que es van
tractar i on hi va haver cert debat al respecte entre “el que hauria de ser” i “el
que és”.
El professor Torralba defensa la idea d’una tendència
entre els ciutadans a ser consumidors amb més principis i ètica. És a dir, que
s’està estenent l’hàbit d’anar amb més mirament a l’hora de consumir certs
productes. Anem cap a un comerç més just gràcies a una ciutadania més
responsable amb el seu paper dins el sistema i que no es desentén de l’explotació
infantil, el medi ambient... Però això és el que passa realment o és el que hauria
de passar en un món on els consumidors tenen tanta informació com ara?
A l’altra banda hi havia qui defensava just el
contrari. Que entre els ciutadans no s’ha estès cap d’aquests principis, ans el
contrari. La crisi econòmica ha fet prioritzar el preu més ajustat i no
pas el comerç just. I no, qui defensava això no era pas un altre filòsof ni un sociòleg. Era una noia
adolescent entre el públic que, micròfon en mà, ens va retornar a la dura
realitat: “si necessito una bossa i veig que hi ha una barata no miraré pas on
està feta ni com”.
Qui té raó?
Segons els estudis que s’han anat publicant recentment
sobre hàbits de consum trobem que la pauta d’aquests és més propera a la visió
de la noia que no pas a la de l’intel·lectual. Els consumidors s’han anat
desplaçant cap a dos tipus de preferències: millor qualitat/preu i productes
exclusius. Els consumidors empobrits per la crisi volen comprar més barat però
no volen renunciar a productes 100% naturals o amb certs components"de moda" (soja, aloe vera...). Els consumidors enriquits per la
crisi volen exclusivitat, ja sigui pel lloc on es consumeixen o pel mateix
producte (volen gaudir d’una experiència en el consum a la que no pugui arribar
la massa). I és que les desigualtats s’estan accentuant i això es nota també en
el consum dual de la població.
Mercadona, Lidl o Dia ofereixen productes a baix preu
amb una qualitat raonable. Nespresso ha optat per fer-te creure que ets George
Clooney cada cop que vas a la seva botiga a adquirir algunes càpsules per al
café. Danone ha preferit augmentar la seva quota de mercat amb establiments de
venda i consum dels seus productes on, a més de prendre un iogurt o altres
productes exclusius de la casa, també pots passar una estona allà consumint-los com si d'un restaurant es tractés.
Amb total independència de l’origen del producte o de
l’ètica del fabricant, la gent consumeix. Es dóna més importància a l’etiquetatge
que no pas a la situació dels treballadors que han produït allò que ara es té
al carro. Millor que sigui 100% natural que 100% lliure d’explotació laboral. I
com podem culpar d’això al consumidor?
Què vull dir amb tot plegat? Que el mercat no ens farà
ètics si no el regulem. El mercat satisfà algunes necessitats dels pobres,
aprofundeix en els gustos de la classe mitjana i enriqueix als qui ja són rics.
A més, genera necessitats absurdes a totes les classes socials. On és l’ètica?
Només la trobem si existeix una regulació que obligui als productors a
respectar els drets laborals i socials i al medi ambient.
Ja que no podem controlar les preferències ni l’ètica
dels milions de consumidors que tenim al país, haurem de regular a uns pocs
milers de productors. Per on comencem?
Manel Clavijo Losada
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada